Publicerad Lämna en kommentar

STÄRK TÄNDERNA MED TANDMASSAGE

Här kommer det utlovade inlägget om hur du stärker tänderna med tandmassage. Låter det konstigt? Ja det kan jag förstå. Men metoden är flera tusen år gammal och kommer från den traditionella kinesiska medicinen. Jag lärde mig den på min praktik i Nanchang och har utövat den till och från när andan ligger på.

Metoden går ut på två saker. Det ena är att öka cirkulationen av qi och xue (energi och blod) i tandområdet. Förekomst av qi och blod är alltid en förutsättning för hälsa, självläkning och fungerande kroppsliga funktioner.
Det andra beskrivs bäst med det gamla talesättet “use it, or loose it!”. Och betyder kort och gott att tänderna behöver jobba hårt för att hålla sig starka. 

Så här gör du:
Ta några djupa andetag och lägg fokus på dina tänder.
Stoppa in läpparna i munnen och tugga på dem försiktigt tills området känns varmt.
Slå sedan försiktigt mot tänderna uppe på huden med fingertopparna några gånger.

Nu har förhoppningsvis cirkulationen ökat i området. Så vi går vidare till att stärka tänderna genom att använda dem:
Hacka tänderna mot varandra som om att du fryser och hackar tänder. Alltså ganska snabbt.
Se till att alla tänderna får jobba. Eller åtminstone så många som möjligt.
Upprepa alla steg så ofta du vill men gärna varje dag.

Enligt traditionell kinesisk medicin så hör tänderna till vattenelementet och njurarna. Så om man vill ha starka friska tänder ska man ta hand om njurarna. Det gör du genom att:

  • Håll njurarna varma.
    Närmare bestämt; håll dig varm och undvik korta vinterjackor, magtröjor och lågt skurna byxor.
  • Ät mer utav:
    Svart sesamfrö, björnbär, svarta bönor, kidneybönor, cashewnötter, musslor, ostron, anka, potatis, zucchini, sötpotatis, sparris, tång och alger.
  • Undvik:
    Dåligt salt (tex vanligt bordssalt med klumpförebyggande medel, E-nummer och smaksättningar), kall mat och dryck, råkost, hårt processad mat, raffinerat socker, läsk och sportdryck.
  • Lev måttligt:
    Överansträng dig inte. Varken kroppsligt eller mentalt. Sluta stressa. Använd inga droger och håll alkoholkonsumtionen på en minimal nivå.
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *