Publicerad Lämna en kommentar

SÅ FÖREBYGGER DU BRISTNINGAR UNDER GRAVIDITETEN

När jag var i puberteten och växte mycket så fick jag en hel del bristningar på låren. Av den anledningen var jag ganska säker på att jag även skulle få mycket bristningar även som gravid. Därför började jag förebygga det ganska tidigt i min första graviditet. Om det var tack vare det jag inte fick några bristningar kan jag såklart inte veta helt säkert men jag har gått tillväga på samma vis även under denna graviditet. Jag har bara några veckor kvar till beräknad förlossning och hittills syns inga tecken på bristningar.

Hur har jag då gjort?

Invändigt har jag förbyggt med, tro det eller ej, kycklingklubbor. Eller snarare kycklingben, märg och brosk. Min utgångspunkt var att dricka mycket benbuljong som innehåller mycket nyttigheter, bland annat glukosamin som stimulerar nybildningen av kollagen. Kollagen är toppen för att hålla huden elastisk och det är ju precis det man vill för att undvika bristningar. Men benbuljong tar lång tid att tillreda och hållbarheten är bara några dagar i kylskåp. Jag hade inte tålamodet till det. Bor man i en större stad går det att köpa färdig men i lite mindre städer är det svårare att få tag på. Så lösningen blev att äta kycklingklubbor ofta och framförallt äta utav brosken och gnaga på toppen av benen som är ganska mjukt och smuligt. Samt bryta upp benen för att komma åt märgen inuti. Om kroppen kan ta upp det lika bra som efter ett långkok vågar jag inte svara på dock.

Utvändigt började jag smörja in mage, rygg, bröst och höfter med feta krämer och sheasmör så fort magen började bli lite större. Det ökar elasticiteten i huden och minskar risken för bristningar. Favoriterna är Sheasmöret Mamma Baby och Moonsun Organics Beeswax Body Oil som båda är väldigt feta och återfuktande. 

Eteriska oljor som är bra för att förebygga hudbristningar är neroli, mandarin, grape och lavendel. Dessa kan blandas med till exempel jojobaolja. Jasmin brukar ofta nämnas vid förebyggandetav hudbristningar. Men som gravid ska man inte använda det förrän förlossningens början eftersom den är livmodersammandragande och driver på förlossningen. Vill man det så kan den med fördel masseras in på nedre delen av magen och ryggen under förlossningen. Jasmin doftar ganska kraftigt så jag brukar inte ha mer än 5 droppar utblandat i 100 ml neutral olja. Men det är en smaksak.

Eteriska oljor som är bra vid svullna ben som också är ett vanligt besvär vid graviditet är tex apelsin och bergamott. Även dessa ska blandas ut i en neutral basolja, som tex jojobaolja.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *